human collision / atomic reaction

Credits

Human Collision / Atomic Reaction a collective creation

Directed by Stacey Christodoulou

With Irene Alby, Jean Boilard, Philippe Ducros, Joseph Khaiata, Marina Lapina and France Rolland

Set Design and Costumes Eo Sharp Lighting Design David Perreault Ninacs Sound Duncan Morgan Film Francine Clément Stage Manager Kathryn Cleveland

Dates May 27-30 1999(as part of the Festival de Théàtre des Amériques) extended until June 6, 1999

Venue Théâtre La Chapelle, 3700 St. Dominique (between ave. des Pins and Prince-Arthur)

Schedule Nightly at 10:00 PM (for FTA run), 8:00 PM (for the extension)

Tickets $18 ($15 students and seniors)

Reservations (514) 843-7738


Synopsis

Making its première as part of «La Nouvelle Scène» at the Festival de Théâtre des Amériques, this multi-disciplinary work draws its inspiration from the work of Stephen Hawking, whose theories propose a new way of scientifically understanding the universe. It is also inspired by the astro-physicist himself, who suffers from a degenerative disease that deprives him of the use of speech and confines him to a wheelchair. Interactions between elemental particles and relations between human beings are placed in parallel as though part of the same logical progression, and everyday behaviour becomes an eloquent metaphor for highly complex scientific theories.

Winner of the Montreal English Critics Circle Award (MECCA) for best production, direction, and best “look” (set/costume and lighting design)

Finalist for the Masque for Best English Production selected by the Conseil des arts et lettres du Québec.


press

“BEST PLAYS 1999… Stacey Christodoulou’s Other Theatre delivered the goods in a big way with their Human Collision/Atomic Reaction (June 3), the culmination of everything the company has done and proof that a poor company can turn out theatre that rivals, for beauty and intelligence, anything the big houses throw their hundreds of thousands of dollars at. I’ve loved the work of these people since I began as a critic (The Dark) and to watch them grow into their mandate of delivering challenging, alternative work has been an utter joy.”


Gaëtan L. Charlebois, Hour, December 16 – 22, 1999


« Croisement fertiles … Christodoulou privilégie manifestement une esthétique du contraste, du choc des cultures, voire des accents. … La scène ne cesse ainsi de se transformer, mue par des renversements successifs qui en font une plaque tournante, à même de provoquer des rencontres inusitées, dans la plupart des cas. … En cela, il s’agit d’une recherche en phase avec un monde fragmenté où il y a peu d’exclusives, dominé par le zapping sous toutes ses formes, où l’être passe sans cesse d’un territoire à un autre, sans toujours y être bien préparé. Un théâtre de questions, si l’on veut, en forme de toile d’araignée. Dans une telle dynamique, âge du Net oblige, il n’est plus nécessaire d’approfondir mais plutôt de procéder à des associations, de ménager des connexions, de coordonner des correspondances, elles-mêmes en perpétuelles mutations. »


Hervé Guay, Le Devoir, May 29, 1999


“…the collective creation Human Collision/Atomic Reaction is a gem-like synthesis of what this troupe does best of all, picture-making that mines the images of our collective consciousness to create meanings that are as delirious as they are, in the final outcome, crystal clear.”


Gaëtan L. Charlebois, Hour, June 3 – 9, 1999


« À mon avis, deux des sept présentations de la Nouvelle Scène valaient le déplacement: Human Collison/Atomic Reaction et En Français Comme En Anglais, It’s Easy To Criticise . Les metteurs en scène, Stacey Christodoulou et Jacob Wren, dont le travail est à suivre, on en commun d’offrir des spectacles bilingues d’où émerge une multiplicité de voies et de voix. Eux aussi intègrent danse ou mouvement à des réflexions diverses, livrées pêle-mêle, sous le signe de la parodie et de la désinvolture. »


Hervé Guay, Le Devoir, June 9, 1999



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